~Mari Berdoa~

Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Ya Allah!!..bukakanlah..pintu2 kebaikan.pintu2 keselamatan.pintu2 kesihatan.pintu2 nikmat.pintu2 keberkatan.pintu2 kekuatan.pintu2 cinta sejati.pintu2 kasih sayang.pintu2 rezeki.pintu2 ilmu.pintu2 keampunan dan pintu2 syurga.

Ya Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang

Friday, June 6, 2008

Harapan Dan Semangat Resepi Kejayaan..

Kat sini aku nak berkongsi satu artikel dengan sume..Artikel nih aku terbaca masa aku sedang menghadiri Program PAC (PTD ASSESSMENT CENTRE) di INTIM..Mase tuh stress giler bile dapat task..first day..lepas registration n taklimat, kitorg terus dpt task ataupun kire assignmentla..kene prepare dlm ms yg singkat..yerla..PAC ni pon 3 hari jerk..dalam 3 hari ader 8 aktiviti yg sume memerlukan aku memerah otak..huhhhh!!..tensennn..semangat aku dah terbang ntah ke mana tambah lak aku sendiri rase cam x de harapan nk berjaya dlm sesi PAC ni..peserta yg datang mostly..hebat2 je aku tgk..lawyer..lecturer..cikgu skolah..cikgu skolah pon..bkn calang-calang skolah..huhhhh..nk compare ngan aku yg masih x de ape2 nih...adehhhh mau x tensen kannn..rendah diri pon ader...

Panjang lak intro aku..dikala peserta laen cari bahan kt library..aku ngan roommate wat keputusan memerap kat bilik jerk dgn hanya berbekalkan satu paper n satu magazine..nila bahan rujukan yg kitorg guna utk siapkan task yg diberi..dengan rase malasnyer aku belek stiap helaian..yerla..manela tau kot2 ade point yg aku bleh guna...Belek punyer belek aku terpandangkan artikel nih...Harapan Dan Semangat Resepi Kejayaan - Tausiyah Oleh KH Abdullah Gymnastiar...

Aku pon bacela..manela tau bleh motivate diri aku nih..artikel ni panjang..aku cume statekan bhgn2 yg aku rase meninggalkan bnyk kesan pd aku jela...

Seseorang yang bersemangat dan berjiwa besar akan memiliki kemampuan memperolehi lebih bnyk peluang berbanding org yg tidak bersemangat. Dengan semangat berkobar-kobar, seseorg itu mampu bekerja lebih kuat dan berpeluang mendapatkan sesuatu lebih baik.
Sorg ayah rela membanting tulang utk cari nafkah.Mengapa?Kerana dia bersemngat utk menyara anak & isterinya.Dia akan memikirkan tanpa bekerja dapur x kan berasap,keperluan anak skolah & keharmonian keluarga akan terganggu tanpa wang. Sebagai ketua keluarga dia akan bersemangat utk cari rezeki.Semangat akan muncul bila ada harapan. Sesungguhnya harapan & semangat itu berjalan seiring.Setiap ada harapan, disitulah ada semangat.

Seseorg yg terjebak dlm gua yg gelita dan sudah hampir putus harapan, tentunya akan kembali bersemangat apabila melihat sinaran cahaya dan tiupan angin.

Begitu juga dalam soal cinta. Kita akan bersemangat utk cintai seseorg jika kita ada harapan utk memilikinya.Tapi bila harapan itu hilang, akibat putus asa dan x tabah, maka hilanglah cinta seseorg.

Dimana datangnya harapan??. Harapan x timbul dgn sendirinya.Harapan timbul daripada maklumat yg kita perolehi.Maknanya org yg bersemangat ialah org yg gemar kumpulkan maklumat samada drpd guru, pasangan,teman,atau pun dr media.Jika kita ingin menjadi org yg bersemangat maka jgnlah berhenti drpd menghimpun maklumat. Berhenti menghimpun maklumat, sama juga dgn mengurangkan harapan sekaligus menguburkan semangat.

Tula...serba sikit artikel yg aku bace...adakala kita x sedar ape yg kite buta..n ape tindakan yg patut diambil..

No comments:

Post a Comment